Pulau Pangkor bersedia untuk menerima status bebas cukai


Dengan kurang dari satu bulan untuk pergi sebelum Pulau Pangkor untuk diisytiharkan sebagai pulau bebas cukai pada 1 Jan, tarikan baru dan penambahbaikan sedang dijalankan di pulau itu sehingga apabila tiba hari, semua kemudahan akan siap untuk pelawat.

Tidak syak lagi, kerana Pulau Pangkor akan menjadi tempat bebas cukai dari tahun depan dan seterusnya, ramai yang membayangkan bahawa pelbagai jenama coklat akan dijual dengan harga yang lebih rendah seperti yang terdapat di Langkawi dan Labuan.

Pencinta coklat tidak akan kecewa, sebagai cek Bernama mendapati ada kedai menjual coklat dengan harga yang lebih rendah yang dipanggil Coklat Laris, sudah beroperasi di pulau itu selama hampir dua bulan di dekat Arena Pangkor.

Penyelia Coklat Laris, Hajarul Aswad Md Azmi, berkata sambutan daripada pelancong telah menggalakkan sejak ia mula beroperasi pada 18 Okt kerana produk yang dijual lebih murah daripada di tempat lain seperti di lapangan terbang atau Premium Outlets.

"Selepas pengisytiharan pada 1 Jan, semua jenama coklat popular seperti Daim, Pepero dan yang diimport dari Switzerland, Itali dan Australia akan dijual pada harga yang lebih rendah berbanding sekarang," katanya ketika ditemui Bernama di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Nur Azlina Ann Abdullah, 28, yang menjalankan operasi sukan air di Teluk Nipah, berkata mereka akan membawa pengunjung ke snorkel di tapak terumbu karang yang indah semasa air pasang untuk mengelakkan kerosakan terumbu karang.

"Pengendali bot di sini juga telah mula merujuk kepada jadual pasang surut menggunakan aplikasi Tides untuk memudahkan kami merancang masa snorkeling yang sesuai untuk pelawat," katanya.

Nur Azlina berkata pengendali bot juga terlibat dalam latihan keselamatan dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk menyediakan diri mereka dengan pengetahuan dan kemahiran yang boleh digunakan sekiranya berlaku kecemasan.

Selain itu, pemandu teksi K. Segar, 58, berkata van teksi berwarna merah jambu itu boleh didapati sepanjang hari untuk memudahkan pelancong menjelajah kawasan sekitar Pulau Pangkor termasuk Pantai Pasir Bogak dan Teluk Nipah.

Difahamkan pihak berkuasa tempatan juga menyusun semula premis perniagaan di Padang Kurma berhampiran Jeti Pulau Pangkor untuk menjadikannya lebih menarik.

Tempat menarik lain yang akan dilancarkan termasuk Dataran 3D di Pasir Bogak, Masjid Cina yang masih dalam pembinaan, serta pembinaan bangunan berhampiran dermaga feri yang akan menempatkan kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ)

No comments:

Post a Comment

Pages